YM Blog #5 Change is constant.

Verandermanagement is overal, zodra je nieuw beleid ontwikkeld of uitrolt is een organisatie bezig met verandermanagement. Maar wat zijn de grootste valkuilen? En hoe voorkom je die als bedrijf? Uit onderzoek (Metselaar et al., 2010) blijkt dat de veranderbereidheid vooral wordt bepaald door de volgende vier factoren, aflopend in mate van belang:

  • emoties die de verandering oproept;
  • ervaring met voorgaande veranderingen;
  • gevolgen van de verandering voor het werk;
  • houding van collega’s bij veranderingen.

Deze factoren hebben directe betrekking op de medewerkers in de organisatie. Zij zijn degene die de gewenste verandering moeten doorvoeren en spelen dan ook een cruciale rol in ieder veranderproces. Hoewel veranderingen vaak worden doorgevoerd “voor” de medewerkers worden ze ontzettend weinig betrokken in het ontwikkelen van nieuw beleid. De medewerkers niet raadplegen doet enorme afbreuk aan de gedragenheid van datzelfde beleid. Omdat medewerkers andere behoeften kunnen hebben op het gebied van verandering dan de organisatie.

Professor Caluwé heeft een theorie ontwikkeld op basis van 5 kleuren die bepaalde manieren van denken en werken samenvatten (Caluwé, 2021). Het achterhalen van de organisatie kleuren kan zorgen voor meer begrip, en kan tevens helpen om veranderstrategieën beter aan te laten sluiten op de medewerkers.

Heeft een organisatie bijvoorbeeld veel geeldrukdenkers, dan zullen zij pas bereid zijn om te veranderen als zij het eigen belang van het veranderproces inzien. Groendrukdenkers moeten daarentegen inzien wat zij leren van de verandering die de organisatie wil doorvoeren.

Dit zijn twee simpele voorbeelden die  aangeven dat medewerkers verschillende behoeften kunnen hebben tijdens een veranderproces. Een belangrijke overeenkomst van de 5 kleuren is dat de medewerkers optimaal moeten worden betrokken in iedere stap van een veranderproces. Deze betrokkenheid moet zodanig zijn dat er rekening wordt gehouden met de behoeften van de medewerkers. Het belang van het betrekken van medewerkers bij ieder veranderproces is dus overduidelijk.

Om deze reden heeft Young Mindz haar dienstenaanbod hierop afgestemd: “Succesvoller worden door te luisteren naar uw personeel’. Medewerkers krijgen tijdens een traject van Young Mindz de mogelijkheid om veel input te geven en worden gedurende het hele traject nauw betrokken bij het veranderproces. Dit zorgt ervoor dat de medewerkers zich gehoord voelen en de gedragenheid van nieuw HR-beleid zal daardoor groter zijn!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *