YM Blog #3 Skip the dip.

5 Menthal health tips tegen een Covid-dip!

Tijdens de corona periode ervaren veel mensen problemen op het gebied van mentale gezondheid. Onderzoek toont aan dat jongeren en jongvolwassenen meer mentale klachten ervaren dan mensen uit andere leeftijdsgroepen maar medewerkers van alle leeftijden kampen soms wel is met een corona-dip.

In deze blog staan 5 tips om uw mentale gezondheid een boost te geven!

Tip 1 Sporten

Sporten en bewegen dragen bij aan de stimulatie van uw mentale gezondheid. Regelmatig bewegen draagt bij aan het verminderen van psychische klachten zoals angstgevoelens en depressiviteit. Daarnaast ervaren sporters in het algemeen minder depressieve klachten, minder stress en hebben zij meer zelfvertrouwen dan leeftijdsgenoten die niet sporten.

De voorkeuren voor sport en bewegingsactiviteiten verschillen per individu. Het is daarom van belang dat jij een activiteit kiest die bij jou past! šŸ™‚

Tip 2 Sociale activiteiten

Iedereen heeft het op zijn of haar eigen manier lastig in deze tijd. Elkaar ondersteunen en helpen zorgt ervoor dat mensen zich minder snel eenzaam en depressief gaan voelen. Het is natuurlijk niet mogelijk om allerlei fysieke sociale activiteiten uit te voeren. Online en op 1.5 meter zijn er echter wel voldoende mogelijkheden om sociaal contact te zoeken. Blijf met elkaar praten en zorg ervoor dat je het sociale contact met vrienden en/ of familie niet verwatert!

Tip 3 Doelen stellen

Zonder doelen mist het leven richting en zin. Daarom is het belangrijk dat je altijd iets hebt om naar uit te kijken of naar toe te werken. Deze doelen stel je voor jezelf op en hoeven in de ogen van anderen niet belangrijk te zijn. Concrete voorbeelden van potentiĆ«le doelen zijn het uitvoeren van de andere tips in deze blog. Meer sporten, meer sociale activiteiten, structuur creĆ«ren en meer ontspannen! 

Tip 4 Structuur creƫren

Voor veel mensen is een groot gedeelte van hun dagelijkse structuur weggevallen tijdens de corona periode. Je hoeft niet meer naar je werk en je bent veel meer op jezelf aangewezen in verschillende situaties. Om er toch voor te zorgen dat je actief en gezond bezig blijft gedurende deze periode is het belangrijk dat je vast blijft houden aan een vaste structuur. Zorg ervoor dat je doordeweeks rond dezelfde tijd gaat slapen en opstaat. Daarnaast zorgt het inplannen van vaste momenten om te bewegen of sporten ervoor dat je meer structuur zult creƫren voor jezelf!

Tip 5 Ontspanning

Voldoende ontspanning zorgt ervoor dat jij beter in je vel gaat zitten. Ontspanningsoefeningen kunnen hieraan bijdragen. Daarnaast zijn het positief blijven denken/relativeren en vasthouden aan punten van hoop twee voorbeelden om jezelf ontspannen en positief ingesteld te houden.

Het opnoemen van een 3 tal zaken waar je dankbaar voor bent, kan bijdragen aan het creƫren van een ontspannen en positief gevoel!

Dit waren de 5 tips van Young Mindz!, we hopen dat we u hiermee een beetje beter door de coronacrisis helpen, blijf positief, blijf actief en blijf sociaal!

Met vriendelijke groet,

Rico Boom.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *